تلاش ایران برای دستیابی به نئوبانک

news-details

نئوبانک" اصطلاح جدیدی در دنیای فناوری است که قرار است جایگزین بانک‌های سنتی شده و انقلابی را در این عرصه به راه بیاندازد؛ منظور از نئوبانک، بانکی است که بتواند تمامی خدمات بانکی و فرابانکی را به صورت کاملًا دیجیتال و بر روی گوشی موبایل ارائه دهد.


به گزارش پایگاه خبری صبح ایران"نئوبانک" اصطلاح جدیدی در دنیای فناوری است که قرار است جایگزین بانک‌های سنتی شده و انقلابی را در این عرصه به راه بیاندازد؛ منظور از نئوبانک، بانکی است که بتواند تمامی خدمات بانکی و فرابانکی را به صورت کاملًا دیجیتال و بر روی گوشی موبایل ارائه دهد.
"نئوبانک" اصطلاح جدیدی در دنیای فناوری امروز است که قرار است جایگزین بانک‌های سنتی شده و انقلابی را در این عرصه به راه بیاندازد؛ زمانی که از نئوبانک صحبت می‌شود منظور بانکی است که بتواند تمامی خدمات بانکی و فرابانکی را به صورت کاملًا دیجیتال و بدون حتی یک شعبه و فقط بر روی گوشی موبایل ارائه دهد.

از سال 2015 برای نخستین بار در انگلیس بود که نئوبانک‌ها پا به عرصه رقابت با بانک‌های سنتی گذاشتند، بانک‌هایی که بر پایه "فین‌تک" یا همان فناوری مالی استوار شده‌اند و هدف خود را ارائه سرویس‌های سریع‌تر، بهتر و ارزان‌تر به مشتریانی که عصر دیجیتال بخش جدانشدنی از زندگی آن‌هاست، معرفی می‌کنند.

"نئوبانک‌ها" (neobank) نوعی از بانکداری دیجیتال هستند، بدین معناکه بانک‌ها، دیگر حتی شعبه ندارند و کاملاً مجازی هستند، برای مثال در آسیا 11 بانک به این سبک وجود دارد و کشورمان نیز در تلاش است، بانک‌هایی از این دست را طی یک یا دو سال آینده داشته باشد.

از عوامل گرایش به نئوبانک‌ها می‌توان به هزینه‌بر بودن خدمات، کمبود شعب فیزیکی بانک‌ها در کشورهای پرجمعیتی مانند هند و چین، تاخیر در انتقال پول در کشورهای خارجی به علت وجود قوانین مبارزه با پولشویی، سرعت پایین  انجام عملیات بانکی، گرایش به فرهنگ کلوپ و داشتن کارت‌های اعتباری زیاد، تمایل افراد به کسب سود از پول‌های خرد و اهمیت بی‌اندازه خدمات مسترکارت و ویزاکارت برای شهروندان کشورهای مختلف است.

روند جذب سرمایه نئوبانک‌ها در سال 2018 بیش از 26.1 میلیارد دلار، در سال 2019 بیش از 36.4 میلیارد دلار و در سه ماهه اول 2020 بیش از 30.1 میلیارد دلار بوده است؛ در آمار مربوط به افزایش تعداد نئوبانک‌های تازه تاسیس در بازه سال 2004 تا 2010 فقط 6 نئوبانک در دنیا تاسیس شده بود که این آمار در بازه 2011 تا 2015 به 28 نئوبانک و در بازه 2016 تا 2019 به 45 نئوبانک در دنیا رسیده است.

به طور متوسط سالانه 10 ویژگی جدید به خدمات نئوبانک‌ها اضافه می‌شود که این عدد برای بانک‌های سنتی 6 ویژگی است؛ پیش‌بینی رشد بازار نئوبانک از سال 2017 تا پایان سال 2020  بیش از 50.6 درصد است و تا 70 درصد نیز کاهش هزینه‌های سرویس‌دهی به نسبت هزینه‌های فعلی از طریق نئوبانک‌ها پیش‌بینی شده است؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود در میان کشورها چین بالاترین نرخ رشد در بخش نئوبانک را تا سال 2025 داشته باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!